Orase fantoma......

               In lumea larga exista cateva locuri moderne, insa abandonate. Le cunoastem sub numele de orase-fantoma. Invariabil, in spatele fiecaruia se ascunde o poveste interesanta. Unele, asemenea orasului chinezesc Beichuan, au fost victimele unei calamitati naturale. Altele, cum este cazul orasului San Zhi din Taiwan au fost parasite din motive mai degraba ezoterice. Nemiscarea care inconjoara aceste foste asezaminte umane pare aproape palpabila. In contrast cu linistea asurzitoare care domina aceste taramuri, zumzaiala omniprezenta si haotica agitatie umana care caracterizeaza marile metropole este cu atat mai greu de imaginat.........

1. Primul oras fantoma Pripit-Ungaria (Cernobil)
In data de 26 aprilie 1986, la ora 1:23 de minute, o eroare fatala s-a strecurat la reactorul numarul 4 al centralei nucleare de langa Cernobil. Reactorul fusese oprit cu o zi in urma pentru a se efectua mai multe teste legate de siguranta sistemului de racire, care functiona cu ajutorul apei. Aceleasi teste fusesera efectuate cu ceva vreme inainte pentru alte reactoare si cu toate acestea in cazul reactorului 4 ceva nu a mers conform planului... O explozie a avut loc in timpul derularii testelor, iar situatia a scapat de sub control. 
A urmat o serie de mai multe explozii, iar reactorul supraincalzit a inceput sa se scufunde incet in sol.
Explozia de la Cernobil este cel mai mare dezastru nuclear din istoria omenirii. Radiatiile emise au fost de 400 de ori mai puternice decat cele de la Hiroshima. Repercursiunile se resimt si in zilele de azi.
Alarme, sirene, oameni alergand in disperare, morti toate sunt amintiri si imagini ce iti vin in minte de la explozie.
Chiar daca dezastrul a trecut, explozia de la Cernobil ramane o mare pata neagra in istoria omenirii. Cernobil pare un oras - fantoma care parca a fost blestemat sa fie dat uitarii.
Nu doar Ucraina a fost afectata de radiatii. In urma deflagratiei un nor radioactiv s-a format pe cer, iar ploile acide si nivelul crescut de radiatii in mai multe tari din zona printre care si Romania, au atras atentia specialistilor. Toata Europa era in panica pentru ca nu se cunosteau detalii oficiale, cel putin la inceput. Uniunea Sovietica a refuzat sa confirme dezastrul si, mai mult, a respins ajutorul international.Sarcofagul protector din beton, construit in pripa, cu costul a multor vieti, incepuse sa se deteriorieze. S-a pus insa la cale un nou plan, pentru a asigura siguranta in zona, continuandu-se in paralel lucrarile de reconstructie a sarcofagului vechi. Cei care patrundeau in zona pentru a desfasura diverse activitati de mentenanta a sarcofagului, nu zaboveau mai mult de 15 minute si obligatoriu purtau costume speciale de protectie.
 Dezastrul a trecut in masura in care a fost posibil si totul a fost dat uitarii, desi explozia de la Cernobil ramane o pata neagra in istoria omenirii. Ceea ce a ramas neschimbat este orasul, la fel de "gri" ca in urma cu 24 de ani. Nimeni nu indrazneste sa zaboveasca aici si cu atat mai putin sa locuiasca, nici macar animalele. Spitalele, blocurile, scolile si gradinitele sunt neatinse. Au ramas asa cum le-au lasat cei care au fost evacuati dupa explozie. Cernobil pare a fi un oras-fantoma care aduce aminte de vremuri prielnice, dar care a ramas in tacere, blestemat sa fie dat uitarii. Cernobil este locul in care anul 1986 nu se termina niciodata.




2. Centralia, Pennsylvania, SUA 

       In vremurile trecute, Centralia din Pennsylvania putea fi descris drept un orasel prietenos cu 3.000 de locuitori, care se puteau bucura de facilitatile obisnuite: magazine, biserici, hoteluri si baruri. Ca si in cazul altor orase americane, Centralia a fost ceea ce se putea numi un "boomtown". Primii locuitori s-au stabilit aici in 1866, iar asezarea a inflorit rapid, in urma profiturilor obtinute din minerit in partea deluroasa a zonei. In cazul particular al acestui oras, ceea ce l-a ridicat, l-a si daramat.
   Declinul a inceput brusc in 1962, fara ca nimic sa il anunte. Niste muncitori au ales sa arda gunoiul intr-o cavitate sapata in pamant, cand au aprins din greseala un depozit vast de antracit pe care, in realitate, fusese construit intregul oras. Odata aprins, focul s-a raspandit de la carbunele local la intreaga retea de depozite, cauzand in cele din urma un urias foc subteran.
Atat oficialitatile orasului, cat si cele guvernamentale au incercat ani la randul sa gaseasca o solutie optima pentru a opri focul de sub oras, insa fara prea mare succes. Tehnici ca dinamitarea carbunelui aprins si desprinderea sa de restul paturii, saparea unor transee in vederea separarii sau inecarea taciunilor cu apa, au dat gres, rand pe rand. Ultima solutie posibila pentru salvarea orasului era saparea unei retele adanci de canale subterane pentru a izola punctele fierbinti. Insa costurile exorbitante pe care le presupunea aceasta actiune au facut ca ea sa nu mai aiba loc vreodata. Astfel incat, solutia finala a fost adoptata: orasul trebuia mutat.
In 1981, cu un subsol care ardea mocnit de aproape 20 de ani, locuitorilor li s-a servit cireasa de pe tort atunci cand pamantul s-a deschis la propriu sub picioarele unui baietel de 12 ani, care a reusit sa fuga pentru a-si salva viata. Din groapa adanca de 45 de metri ieseau libere la suprafata, gaze otravitoare de monoxid de carbon.Un an mai tarziu, guvernul a alocat o suma de 42 de milioane de dolari, necesara relocarii rezidentilor Centraliei, declarand astfel vechiul oras o cauza pierduta. Majoritatea locuitorilor si-au oferit voluntar ajutorul, astfel incat atunci cand evacuarea era aproape gata, orasul era deja abandonat. Aproximativ 20 de oameni s-au incapatant sa nu isi paraseasca casele, astfel incat ei au ramas captivi benevol intr-o alta lume.
Guvernul a inchis drumurile si orice alt acces la oras, izolandu-l efectiv de tot restul Americii. Demersul era menit sa minimalizeze orice pericol reprezentat de o posibila izbucnire a focului la suprafata sau de craparea pamantului.

3. Insula Hashima, Japonia 

Hashima este o insula mica, stancoasa, aflata in apropierea coastei orasului Nagasaki din Japonia. Desi minuscula ca marime, insula nu este deloc lipsita de importanta, fiind furnizorul principal de carbune al Japoniei pentru timp de aproape un secol. Asezata deasupra unui depozit de carbune imens, care se prelungea pana in ocean, Hashima reprezenta in sine o oportunitate excelenta de a face avere, ocazie ce nu putea fi ratata.
Dupa descoperirea asezamantului, insula a fost preluata de catre corporatia japoneza Mitsubishi, si astfel Hashima intra in perioada sa de glorie. Liderii corporatiei au prefereat sa construiasca case noi pentru muncitorii care erau adusi aici, decat sa investeasca zilnic in transportarea acestora pana la Nagasaki. Pentru ca spatiul era limitat, constructia cladirilor a mizat pe inaltime, iar familiile care munceau pe insula traiau in apartamente mici si inghesuite, avand bai si bucatarii comune.
Mai tarziu, au fost construite si alte facilitati indispensabile unui micro-oras in dezvoltare: cinematografe, cabinete medicale, restaurante si baruri. Intregul complex era conectat prin intermediul unor tunele subterane. Varful avea sa fie atins in anul 1959, cand insula Hashima devenise cel mai dens populat oras al lumii cu 5.259 de locuitori. Acest record se traducea prin 835 de locuitori pe o suprafata mai mica de un kilometru patrat.
E greu de imaginat de ce oamenii erau de acord sa vina sa locuiasca pe insula in aceste conditii. Insa nu toata lumea ajungea aici din proprie initiativa. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, guvernul japonez a fortat migratia muncitorilor chinezi si coreeni pe insula. Multi dintre acestia nu mai aveau sa isi revada regiunile natale, prinsi in capcanele subterane.
Terminarea celui de-al Doilea Razboi Mondial avea sa aduca conditii de viata mai bune pentru locuitorii din Hashima. Televizoare, radiouri si sali de cinema moderne au aparut pentru a indulci viata rezidentilor. Insula, candva lipsita de vegetatie, revenea la viata odata cu plantarea gradinilor chiar pe acoperisurile cladirilor. Cu toate acestea, perioada de glorie a Hashimei avea sa fie de scurta durata.
La inceputul anului 1974, exploatarea carbunelui intra in declin. Lumea intreaga prefera acum petrolul ca sursa primara de producere a energiei. Liderii companiei Mitsubishi si-au facut publica decizia de a inchide mina. In numai un an de zile, ultimul locuitor al insulei parasea localitatea, iar insula a fost compet inchisa. In urma au ramas doar relicvele a ceea ce odata a fost cel mai dens populat oras. Cabinetul medical inca mai pastreaza un aparat de raze X si un scaun de examinare, ici si colo se ivesc jucarii rupte si abandonate in colturile apartamentelor la fel de parasite. Tunelele care legau orasul sunt inca traversabile, insa "decorate" cu graffiti. In ciuda unui abandon deja indelungat, Hashima a reusit sa se auto-pastreze destul de bine. Si cine stie… poate ca sortii or sa-i zambeasca din nou, odata cu propunerea oficialitatilor japoneze de a fi introdusa in lista exclusivista a UNESCO, World Heritage Sit.

3 comentarii:

daninho spunea...

interesant articolul :)

Anna Ioni spunea...

dap:)....mo apucat in ultimele zile o goana dupa fantome, rase fantoma, case bantuite de pe aici de pe acolo:P

Tudor St. Popa spunea...

Bloggere, ce zici, strangem randurile?
Vezi la mine pe blog mai multe detalii.

Trimiteți un comentariu